Thursday, July 05, 2012

Setaro mano kito? ( Di tahap manakah kita? )

  Pagi tu ambo still tengoh kerjo dekat tapak pembinaan buat garaj, tapi hari tu tak dok pulak bawak fon.. Tibe-tibe datang la si Ayah nie kat tmpat kerjo, PELIK dan AJAIB.. Kenapo " Boss ( bapak ) ak mari pah ko kijo pagi nie".. Tercungap-cungap bapakku keluar dari kereta.. Bertambah la peliknya..Hari nie kan skolah, takkan laaa tok gi kejo.. Datang-datang rupo-rupanyo membawa khabar kurang enak.. Datuk saudara Ambo telah dipanggil oleh Allah.. Tu la datuk saudara last Ambo di sebelah bapaknya..


 Nok jadi kan cerita, bergegas jugaklah Ambo membonceng motor buruk menuju ke rumah simati.. Dengan baju buruknya, kotornya, daiffnya.. Dalam mind setttnya "lantak la ape ore nk  kato!!"Dalam hati cubo menyakinkan diri.. Naik2 atas rumah tu, tup-tup... Dinasihatkan balik rumah dulu, mandi2, bersih2, tukar pakaian kalau iye pon.. "katanya seorang mak cik tu".. 


  Bergegas la pulak balik rumah mandi2, dan ambik wuduk.. Sempat la jugak Ambo membaca yassin sebelom simati dimandikan, tapi kali nie Ambo xjoin mandikan jenazah.. Bagi la kat anak cucu yang lain, sebb ramai lg yg layak..  Tp, masalahnya bermula disini.. 


  Dalam otak nie nk sembahyang jenazah, tapi kurang terang akan doa untuk jenazah.. Nie la akibatnya hati kotor dan jarang mengamalkan ilmu.. Puas Ambo perah otak.. Tapi taknye keluar-keluar.. Puas memikirkan, memg komfirm hati gelap.. Tup2, Allah bukak siket akalnya, ingat la doa selepas takbir ketiga "Allahummargh firlahu warhamhu .....................dan selanjutnya"..  Doa takbir keempat inyallah ingat.. Tu pon tasmik dgan sorang pakcik tu.. fuh, lega.. Apa lg, Ambo pom ape lagi masok la dalam saff tu dan berbakti buat kali trakhir untuk beliau..


 Korang yang membaca mungkin mengakatan teruknya ilmu agama Ambo.. "Budak kecik pon bole hafal".. Tapi itulah kenyataanya.. Kurang bersedia, leka, lalai dan adik beradiknya sama waktu dengannya... Seharusnya kita alert dengan keadaan sekeliling.. Ilmu juga sentiasa kena pegang, trutamanya bab-bab agama... Agar kita kuat, bukan kuat untuk dipandang orang.. Kuat disayang  Tuhan..



kongsi-kongsi.. (Selepas takbir ke 3)

Doa selepas takbir ke 4





gambar hiasan






2 comments:

  1. thanks sharing harun. sejujurnya aku lg jahil kot.
    btw,takziah

    ReplyDelete
  2. Kemah sharing run.. mg ok lagi tak ingat.. aku ni ada setengah tak tahu terus.. at least hari ni ak tahu :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

hu.. ha.. hu ha