Sunday, July 22, 2012

Zulfadzli...

Bismillah...


  Mak aii, aku tak tido, disebabkan penangan aku tidor dalam buai seharian sambil teman biri-biri aku kat kandang.. Bagun tuk semayang , bagi makan binatang-binatang dengan makan jea.. Malamnyer, tak bole la tido.. Jadi terpaksalah menghadap laptop dan buku2 cerita bergilir gilir.. Sampai ke pagi.. Nasib baik la ak tidor lepas subuh tak tarik sampai ke tengah hari.. Kalau takkkkkkkkkkkkkk....


  9.00 pagi, aku turun ke blakang rumah, sattelkan biri-biri, ayam, dan arnab... Lepas tu aku punya ushar-ushar cari Zulfadzli... Tapi tak jumpe-jumpe.. Kemana hilangnya Zulfadzli?.. Pening dan risau aku dibuatnya.. Di belek-beleknya aku di celah-celah rumput kering.. Ku ketemu Zulfadzli, Alhamdulillah.. Lega sekejap jantung aku nie.. Lemah dibuatnya...


 Tak sedap hati jugak aku dibuatnya, aku pon keluarkan Zulfadzli dari rebannya.. Alamak! Aisemen.... Demam rupanya, hidungye berhingus.. Matanya bertaik, terbaring lemah tak berjalan, comfirm kritikal dalam hati aku.. Aku tenang! , kedepankan akal, membelakangkan panik.. Aku cuba mengcilok bakul kain Mak aku.. Aku letakkan rumput kering dalam bakul tu, tuk nak bagi selesa sikit kat beliau.. Dalam hati aku berdoa, "janganlah bagi kantoi dengan Mak aku".. Disebabkan Mak aku memang alergik dengan Zulfadzli dan rakan-rakan.. Aku bancuh air garam dengan gula secukup rasa.. Teros ak bagi beliau minum, dengan harapan sembuh.. Disebabkan nampak gayanya memang dah teruk.. Aku rasa memang dah xde harapan.. Aku teros tinggalkan beliau dalam bakul sambil ak sambung tido dalam buai..


 Keajaipan berlaku, aku tersedar dek azan zohor, melihat Zulfadzli tengah menggigit daun-daun rumput.. Oh, gembiranya....Alhamdulillah, Zulfadzli kembali cergas.. Yeahhhhhhhhhhh.. Tak tahu la air jampi aku tu mujarab.. Bole la ak pertimbangkan, manalah tahu aku ade bakat jadi Bomoh.. Tapi, tentunya ajal dan maut itu di tangan Tuhan...






Jom aku perkenalkan Zulfadzli..



ps............. Sebenarnya beliau dah mati.. Aku malas nk ceritakn bab tu plk.. Kang tak pasal2 ak jadi sedih..


TQ!



6 comments:

  1. owos..masuk molep cerita ni dengan muzik

    ReplyDelete
  2. sedih nyo lagu. mendayu2. innalillah zulfadzli. semoga tenang di sana.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah sesungguhnya ....Allah mengerakan hati anda..dan memberi ilham untuk melakukan sedemikian....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

hu.. ha.. hu ha