Thursday, March 29, 2012

HidopItu BergaramBergula... :)

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

 

Sentap bagun awal pagi td dengan ketiadaan sahabat yang sudah berada di

KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT (KLIA)..

Ambo pada malamnya tertidor awal dek ORGANIC CHEMIS..

Pulangnya Beliau ke TANAH TERENGGANU oleh kerana pulangnya Datuknya 

ke sisi ALLAH... 

credit untuk: NIk Fauzan bin Yahya.. (al-fatihah)

 

Begitu jugalah ambo yang bergegas pulang ke TANAH KELANTAN dengan 

KILATnya..

Meminta bantuan Vios Sir Azli,

Menumpang AirAsia,

Membonceng 125ZR,

 

Tapi,

Jodoh ALLAH di tanganNya..

Usahlah kita mempersoal tetapi merancanglah dan menerima dengan hati yg terbuka..

Jodoh itu sudah tiada..

Tidak sempat Ambo tatap wajah Alif,Ba,Ta..

Yang begitu Ambo ingat dek ilmunya Ambo mampu membaca Al-Quran..

Ikatan yang terbentuk bukan sekadar ikatan darah dan daging,

Malah, terbentuk ikatan Imu yang bermanafaat..

 

Sempat Ambo menghirup bau kemiyan,

Bau yang menyakitkan hati, mujur ada bahu ibu yang tolong menghijab tangisan..

Kata mak yg x mungkin ku lupa,

 

 "Sabar la Nik, dia takdok doh..

 Pade doh umur dio beratus tahun..  

Kito bgi doa denge ilmu yg berguno ko dio"

 

 

 Tersentak  Ambo bila diajak turun ke liang lahat untuk menurunkan Cek ke liang

dan menidurkan Cek selamanya,

 tapi, kali ini tak mampu Ambo turun..

"Nik Mintak maaf sangat-sangat dekat Cek"..  

 *(cek namo panggilan kepado datok)

 

Darah petani,

Darah penternak,

Darah bengis,

Darah pendekar,

Darah ingin berkongsi,

 masih mengalir dalam tubuh Nik,

"i.Allah Nik hantar Ilmu yg Berguan tu ko Cek.." 

 

Kita semua pom akan menyusul kembali ke TANAH..


AL FATIHAH

..Muhammad Nor bin Harun..





 

 

 

 


Saturday, March 17, 2012

Hormat itu milik semua..


Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .


"Indah hidop kita kalau hidop itu dalam persekitaran hormat menghormati"
Pasti TIDAK akan ada orang mengangkat tangan atau kaki dan teros mengatakan kenyataan itu SALAH..

Apa yang hendak dikatakan dalam penulisan ini adalah hidop perlulah dalam keadaan hormat menghormati..


Bersepah sepah jari menulis, mulut membicara akan ANAK tidak hormat akan IBU BAPAnya, MURID hilang atau lebih senang teros tidak hormat akan GURUnya.. MASYARAKAT dan KITA sendiri kebanyakkannya lebih celik akan situasi ini..

BEGINILAH....

Sebelom jari kita sedap menunding akan 100% kepada budak-budak, pelajar-pelajar, malah yang dah dewasa...

Sedarkah kita sebenarnya ibu bapa dan guru dalam masyarakat Malaysia sendiri KEKURANG rasa hormat akan anak-anaknya..

Rosak benihnya bukan akan perosak, tetapi akan induknya..

Bismillahirrahmanirrahim, Ambo cubo relatekan dengan pengalaman Ambo,
Ambo ketika zaman sekolahnya boleh diketegorikan pelajar agak bermasaalah dan kadang-kadang amat bermasaalah.. Begitulah juga kebanyakkan geng-geng dan rakan-rakanya.. Dengan masalah rokoknya, lompat pagar, buli, ponteng, dan sebagainya.. Tidak malu untuk mengaku..

Jadi, pelbagailah GURU-GURU yang hadir dalam gejala salah laku ini..
Pada pandangan Ambo,
Gagal kebanyakkan mereka untuk menolong anak bangsa,
Kerana gagal mereka memainkan perasaan hormat terhadap anak-anak..
Janganlan mempersalahkan dan mempersoalkan kesalahan anak-anak hidup-hidup..

Kebanyakkan Remaja memang susah untuk faham akan erti HIDUP ..
Sebab itulah mereka bertindak bodoh.. Saya fikir ibu bapa dan guru lebih faham kerana mereka juga melalui frasa keremajaan...

TETAPI kefahaman itu agaknya salah.. Seolah olah kebanyakkan dari mereka tidak melalui usia ramaja..Remaja juga perlu sama-sama memahami situasi ibu bapa dan guru.. Persekitaran TAFAHUM (faham memahami ) boleh mnjadi kunci pintu penyelesaian.. Tp sejauh mana kita mampu mencapai TAFAHUM..

TERAMAT penting untuk anak-anak TAHU dan SEDAR akan ibu bapa jua HORMAT akan mereka.. Disini cacatnya.

Bagaimana pula suasana hormat menghormati dan kasih sayang ini dapat dikembalikan?
Kembalikan AL-Quran, As-sunnah dan Sirah dalam kehidupan kita!
fikirkan kembali..


(sebelom kita mahu orang hormat kepada kita, belajar menghormati yang lain)
maaf jika pandangan ini tidak anda setujui, bukan untuk menunding jari, tapi ingin berkongsi fikiran ini.. Mekasih MOK AYOH dan CIKGU-CIKGU kerana menghormati AMBO..

Hormati yang tua, Sayangi yang muda..
this word must together with
Sayangi yang Tua, Hormati yang Muda..
Not, just one side...




Tuesday, March 13, 2012

FIKIR SEJENAK...

Assalamualikum..

Ambo memcuri sedikit maso dicelah kesibukkan untuk merembeskan sedikit pemikiran disini..
Ambo kiro,,, Ambo nie Typical Man yang pemikiran taklah sekuat orang yg lebih berilmu kerano!! Ambo ni bukanlah ahli-ahli ULAMA, ahli-ahli PEMIKIR ISLAM, USTAZ-USTAZ yang jauh lebih hebat dalam banyak hal berkaitan AGAMA & MA'NUSIA.. Tapi mempunyai satu naluri yang Ambo harap samo, iaitu BERKONGSI... Ambo jua datang daripada masa lampau yang GELAP dan lagi SALAH..

Dalam bercakap mengenai LELAKI, Ambo hidup dalam suasano pelajar/mahasiswa LELAKI yang berbagai pemikiran dan tingkah laku tetapi..... dalam segi fitrahnya SAMA!.. Kenapo? Cubo kita balik merenung janji ALLAH ini..

Ar-rijal qawwamuna 'alan-nisa' (Lelaki adalah
pemimpin bagi kaum wanita) (QS An-Nisa, [4]: 34)

Dalam ayat ini sudah Allah bagi bayangan yang LELAKI akan melindungi WANITA.. Maka Allah campakkan rasa MELINDUNGI itu ke dalam dada LELAKI..

TETAPI!

Fitrah ini bak PENYALAHGUNAAN DADAH.. DADAH yang asalnya digunakkan buat perubatan MANUSIA, akhirnya MENGHANCURKAN TAMADUN manusia itu sendiri.. Seperti Kerajaan CINA yang agung dengan NAMA dan KEHEBATANNYA, akhirnya jatuh dek kemasukkan DADAH-DADAH permainan EROPAH..

ANALOGINYA begitulah.. FITRAH! Dieksploitasi oleh MUSUH ISLAM bagi menjatuhkkan ISLAM..

Remaja disogok dengan NORA ELENA, VANILA COKLAT, K-Pop, KOREAN DRAMA,
agar FITRAH itu DIREMBESKAN ketika waktu yang salah..

Maka LAHIRLAH amalan ..

....COUPLE....

Tersenyum MUSUH kita apabila UMMAH dalam ISLAM mengamalkan COUPLE..
Alasannya CUKUP MUDAH & CANTIK..

1) FITRAH MELINDUNGI
2)SEBAGAI DORONGAN BELAJAR
3)COUPLE ISLAMIC
4)CINTA SEJATI (awal dan akhir)..
5) BLA3, SILA LA LIST KAN SENDIRI..


Seperti dikemukakan sebelumnya, kata ar-rijal dalam ayat
ar-rijalu qawwamuna 'alan nisa', bukan berarti lelaki secara
tersebut seperti ditegaskan pada lanjutan ayat adalah kerana
umum, tetapi adalah "SUAMI" kerana konsiderans perintah
mereka (para suami) menafkahkan sebagian harta untuk
tidak demikian. Terlebih lagi lanjutan ayat tersebut secara
isteri-isteri mereka.
Seandainya yang dimaksudkan dengan kata "LELAKI" adalah kaum PRIA secara umum, 
tentu secara konsederansnya jelas bebicara tentang para isteri dan kedupan rumah tangga,
Ayat ini secara khusus akan dibahaskan lebih jauh ketika menyajikan peranan, hak, 
dan kewajipan perempuan dalam rumah tangga ISLAM..
 Jadi, dalam AL-QURAN tidak menceritakan tentang COUPLE, tetapi terus kepada RUMAH TANGGA.. 

(Entri nie Ambo bukanlah nak tuju pada SATU pihak saja, LELAKI, PEREMPUAN atau AMBO sendiri pom, kita sama-sama fikirkan)

FITRAH ITU KURNIAN ALLAH, SIFAT ALLAH ADALAH ILMU (MENGETAHUI),
ALLAH TIDAK PERNAH SALAH,
RUNTUH INSAN AKAN FITRAHNYA, KERANA FITRAHNYA DILETAKKAN DI TEMPAT YANG SALAH..


FIKIR-FIKIRKAN....













Saturday, March 10, 2012

Minggu nie la antara minggu yang paling sibok selain EXAM WEEK!!
Kerjo SEKOLAH pom banyak dirembat..
Apa dah jadi? Apa dah jadi??






Saturday, March 03, 2012

People that LightUp Ambo life...

Ambo just nk berkongsi gambar-gambar...
Sedikit yang muncul dalam kenangan kehidupan ini...
Di rekodkan dalam secebis blog yang biase nie...



AMBO.. jangan pikir pelik! hanya untuk belajar..




FAMILY, KELUARGA, USRATI... Xde lafaz yg selayaknya selain I LOVE U... Pic Fatimah Hanim xde dlm nie.. lain kali.. tetap dihati!





TN. Haji Zakaria yg romantik dan meggelikan (nakal).. hahhahahah..





Muzakkar SMKA Melor 2010

(pic nie student hostel je kowt, x pasti)
Student2 yang smart.. Harap semua berjaya nanti!








Muannas SMKA Melor 10
(cantik permandangan tudung labuh, **bila mahu lihat kembali?)





My only BROTHER with CORROLLA..






SYAKIR ZULFAIRI.. the hottes boy at KAMPONG TUKOL!!


Hottes Unty.... Ustazah Haslina...


CikNgah, Abah, PakSu.. TQ.

.


**Broheng dengan Ilya.. mase habis cuti PLKN... terbaik!!



Nie datuk kesayangan Ambo (kiri), pergi meniggalkan Ambo maso darjah duo.. Luka yang paling menyakitkan! Al-fatihah.. (datuk dan datuk saudara Ambo hendsome? dimana tumpahnya kuah jika tidak ke nasi!)..



Ntah la... hati Ambo nie nak luah kerinduan.. Tp, blog nie la jadi magsanya... Mekasih yang membaca!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

hu.. ha.. hu ha