Saturday, July 14, 2012

Kumbang..

Bismillah...


 Gembira melihat rakan-rakan yang berjaya melanjutkan pengajian ke peringakat degree, terutamanya daripada Matrikulasi dan Asasi.. Tersangat gembira! Diharap lembaran baru dapat dibuka dalam kehidupan masing-masing, lembaran yang akan memberi contengan kegembiraan dan kebahagiaan di masa akan datang kelak..






  Aku pula? Alhamdulillah, dapat ape yang ak hajatkan.. Rase tersangat gembira dan syukur.. Tidak terkata.. Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan (Sains Penternakkan) , cukuplah bagi aku.. Tidaklah segah rakan-rakan yang lain.. Mungkin orang ramai pandang sebelah mata, tapi inilah peluang aku meneruskan cita-cita dan minat.. Selangkah sahaja lagi, bertahan untuk satu nafas.. Hanya focus dan usaha yang boleh membantu.. Ada juga orang bertanya "asal ko tak teruskan tuk vaterina?".. Jawapannya, aku lebih tahu kemampuan aku... Ada jugak cubaan-cubaan anasir-anasir yang boleh mengganggu focus aku.. Cinta.. Datang disetiap penjuru di umurku 19.. Macam manalah aku nak menghadapinya di usia akan datang.. Semua orang ade pendapat dan peganggan tentang cinta, aku hormati setiap pendapat, sebab setiap peganggan ada asasnya.. Yang tidak berasas, tidak layak dihormati..


 Setiap wanita perlu licik, licik melawan kelicikkan lelaki.. Sebab lelaki sering dan pintar mengambil kesempatan.. Wanita yang berhati-hati, bernilai tinggi. Wanita yang senang dimiliki, senang pula dipermainkan dan dipersiakan bagi aku.. Kalaulah aku sudah sampai masanya, aku lebih sanggup meredah sungai yang penuh buaya mencari mana yang suci lagi terpelihara.. Secara saikonya, lelaki memang lebih sukakan yang mencabar dan kejutan..

 Apa pun di usia muda, kita perlu bijak.. Ada juga yang tidak bijak dalam akedemik, tapi kita perlu bijak ke arah penjuru lain.. Bijak dengan cara tersendiri.. Tidak kisahlaa.. Penggunaan kematangan tu tersangat penting.. Teringat kisah Yahya bin Akhtam al-Tamimi  yang aku baca baru-baru ini, tersangat bijak..


 Khalifah al-Makmun melantiknya menjadi Hakim Agama di kota Baghdad pada usia 21 tahun . Menjadi ruang rujukkan setiap menteri kerajaan dalam segenap sudut .. Suatu hari, seseorang bertanya kepadanya, "berapakah usia tuan hakim?".. Terlalu bijak memahami sinisan pertanyaan itu.. Beliau menjawab, "Usiaku lebih tua daripada 'Attab bin Usaid apabila apabila Nabi Muhammad melantiknya menjadi penguasa Kota Mekkah. Usiaku lebih tua daripada Muadz bin Jabal apabila diutuskan nabi menjadi kadi di Yaman. Dan usiaku jua lebih tua daripada Kaab bin Siwar apabila Umar al-Khattab menjadikan beliau kadi di Basrah".. Masyallah..


 Yang muda hanya perlu bijak untuk survive di dunia kali ini.. Dalam hal cinta, cuba fikirkan bagaimana aku boleh serius dalam cinta, sedangkan perkara yang serius tidak diseriuskan.. Dan terakhir kata-kata seorang lecture aku yang kebal diingat, " Adakah layak kita memberi cinta kita pada orang lain, sedangkan kita belom membalas cinta ibu-bapa?".. Moga Allah menjaga diri sesiapa sahaja yang membaca tulisa ini.. Pesanan buat semua dan tak lupa diri aku jugak..


:)











12 comments:

  1. Kemah run.. yang kita dapat adalah terbaik untuk kita..
    p/s: simpan biri2 untuk prkahwinan aku haha

    ReplyDelete
  2. biri membiak rancak lonie.. bole la..

    ReplyDelete
  3. anyway congrate ......good luck for your life....jangan ketatkan muker...nanti orang x berani nak kawan ..hehehe..senyum selalu yer...senyum itu kan sedekah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. muke ketat ni natural.. maaf la.. im try 2 smile.. smileeeeeee

      Delete
  4. ku lihat harapan

    ReplyDelete
  5. salamualaikum..
    mabruk n syukran atas nasihat n pendapat..
    selamat berjaya..

    ReplyDelete
  6. tahniah. mu dapat apa yg mu nak n insyaAllah yg tu lah terbaik.
    btw, post ni matang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. put ak x tanyo lg mg nie.. apo saing la aku nie..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

hu.. ha.. hu ha